maanantai 14. maaliskuuta 2016

Ensimmäinen koulupäivä

Nyt on takana eka päivä yliopistolla kurssien merkeissä! Päivä on ollut pitkä, mutta ajattelin jaksaa tänne naputella päivityksen, kun kerta kaikenmoista ehdin tänään kohtaamaan. Aamun eka tunti oli fonologiaa, ja kurssi vaikutti mielenkiintoiselta ja opettaja todella mukavalta ja helpolta ymmärtää. Onneks oon Suomessa käyny fonetiikkaa, sillä se oli vaatimuksena tälle kurssille osallistumiselle! Jotenkin en ainakaan ole itse löytänyt tai sitten meitä ei vaan ole informoitu joidenkin kurssien etukäteisvaatimuksista, kuulin että huomisella kurssilla on kans jotain mitä en kyllä ole käynyt, saa nähdä pystynkö osallistumaan!

Aamulla bussipysäkille tallustellessani näin ambulanssin, joka oli ajanut päin puuta. Jotenkin näin iltasella se tuntuu hieman symbolisesti kuvastavan tätä epäjärjestystä, minkä tässä maassa oon jo useempaan kertaan kohdannut. Mikään ei tunnu kovin järjestelmälliseltä, ei ihmiset eikä bussit eikä yliopistollakaan läheskään kaikki. Ehkä se on tyypillistä täälläpäin, mutta tämmöistä suomalaisorganisaattoria vähän hämmentää kun ei aina ole ihan perillä mitä tapahtuu. Siihen siis kannattaa tänne tulevien varautua henkisesti! Päivän toisen tunnin luokan etsittyäni löysin luokan oven vierestä lapun, jossa kerrottiin tunnin olevan peruttu.

Odotellessani kämppistä lounaalle menoa varten istuskelin opiskelijatilassa juomassa kahvia, ja minua lähestyi joku nainen, joka värväsi opiskelijoita vastaamaan kyselyyn, joka oli osa jonkinlaista tutkimusta. Kappas vain, tutkimuksen tekijänä oli Åbo Akademi, ja kyllä tämän naisen ilme oli huvittava kun minulle tarjosi suomalaistutkimusta ja sanoin olevani suomalainen, että haittaakse. Kyllä maailma on pieni! Toivottavasti en sotke tutkimusta nyt suomalaisillavastauksillani...

Mä oon myös tässä viimeisen viikon aikana törmännyt yhteen perulaispoikaan ihan sattumalta jo neljä kertaa, mikä on tosi hassua. Ekan kerran törmättiin kun hän kysyi ihan sattumalta minulta  neuvoa johonkin asiaan ja nyt tuntuu et hän tupsahtelee vastaan joka puolella, tänäänkin kahteen otteeseen. En oo vielä ihan perillä siitä, onko hän semmoinen lipevä tapaus vaiko mahtaisiko hän kenties pian olla ensimmäinen perulainen kaverini, mutta saa nähdä! Olis kyllä tosi kiva tutustua vaihtareiden lisäksi paikallisiin, voisi saada enemmän irti vielä tästä kaikesta ja tutustua aitoon perulaisuuteen. Plus että mua kiehtoo tämä Perun espanja, tahtoisin selvittää minkälaisia eroja siinä on muihin maihin verrattuna ja millaisia sanoja ja ääntämistapoja siinä on.

Syömään meno oli kans hieman kaoottinen tilanne. Ruokaloita kampuksella on muutama, ja kaikkiin oli ihan järkyttävät jonot. Jos Ilokivellä kahdentoista aikaan on pitkä jono, oli nämä ehkä kolme kertaa pidempiä. Minä en oo ihan vielä päässyt perille tästä ruokalasysteemistä täällä, kun ensin pitää ilmeisesti ostaa ruokalippu eri paikasta ja sitten hakea ruoka eri jonon kautta ja kaikkien niiden jonojen keskellä mentiin ihan pyörryksiin ja päätettiin hakea voileivät viereisestä kahvilasta. Jospa tuon ruokalahaasteen ottaa vastaan joku toinen päivä.

Sittenpä minulla olikin viiden tunnin tauko, ja ehdin tulla kämpälle pesemään pyykkiä ja skypettelemään kotiinpäin kavereiden kanssa. Oli ihana nähdä tutut, rakkaat ihmiset ja höpötellä ihan kuin aina ennenkin!

Viimeiselle tunnille mennessäni kummastelin kun luokan ovi oli kiinni eikä ketään näkynyt odottamassa, vaikka olin vaan 5 minsaa etuajassa. No kurkistin viereiseen luokkaan ja siellähän se tunti sitten olikin! Opettaja pyysi minua esittelemään itseni luokalle suomeksi, ja kaikki lähinnä katsoivat minua oudosti. Oh, well. Pikkuhiljaa minulle valkeni, että en todellakaan saapunut tunnin alkuun, sillä siellä kovaa vauhtia käytiin oppimispsykologian ja filosofian yhteyksiä. Opettaja puhui nopeammin mitä kukaan vielä tähän mennessä, ja jossain vaiheessa luovutin ymmärtämisen suhteen, ei kello kuuden jälkeen enää muutenkaan jaksa! 45 minuutin päästä saapumisestani tunti loppui, ja menin hämmentyneenä opettajalta tiedustelemaan aikataulua. No, en edelleenkään ole varma mistä on kyse, mutta joko olen ymmärtänyt asioita melkoisen väärin tai minulle on annettu väärää tietoa. Olin saapunut tunnin myöhässä, ja kurssin aikataulut oli jotain ihan muuta kun olin luullut. Ehkä sitten suosiolla vaan jätän tuon kurssin pois ja koitan pysyä kärryillä tästä edespäin!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti